Naša četvorogodišnja postignuća: Gold gondola Zlatibor
Ostvarujemo najvredniji projekat u istoriji opštine Čajetina
Od gondole između Zlatibora i Tornika, najduže panoramske žičare na svetu i jedinstvene atrakcije u koju opština Čajetina iz sopstvenih sredstava ulaže 13 miliona evra, očekuje se da bude važan sadržaj zlatiborske ponude i zamajac novog turističkog razvoja
Opština Čajetina upravo privodi kraju najvredniji projekat u svojoj istoriji – izgradnju zlatiborske Gold gondole. Zaslugom lokalne samouprave i njenog odlučnog rukovodstva, koje je odolelo svim preprekama i iskušenjima u tom poduhvatu, ostvaruje se jedinstvena investicija u turizmu Srbije. Uzdanica budućeg turističkog razvoja opštine Čajetina i najposećenije srpske planine Zlatibora.
Kad uskoro ova najduža panoramska žičara na svetu bude prevozila hiljade turista od centra planine do vrha Tornika, vidljiva i jasnija svima biće vrednost ovog velikog dela i vizije kojom je stvorena.
Već je pri samoj najavi izgradnje gondole poraslo interesovanje za investiranjem u dodatne sadržaje i kapacitete na Zlatiboru. U startu je bilo jasno da se radi o izuzetnom projektu koji je dobro osmišljen i planiran.
Ideja opštine Čajetina o izgradnji gondole imala je za cilj razvoj, unapređenje turističkog sadržaja Zlatibora, nameru da svojom jedinstvenošću osigura konkurentnost na tržištu turizma.
Ulaganje opštine od 13 miliona evra
Od gondole između Zlatibora i Tornika, najduže panoramske žičare na svetu i jedinstvene atrakcije u koju opština Čajetina iz sopstvenih sredstava ulaže oko 13 miliona evra, očekuje se da bude važan sadržaj zlatiborske ponude i zamajac novog turističkog razvoja.
Postavljanjem i osveštavanjem kamena temeljca na Zlatiboru 2015. godine ozvaničena je gradnja gondole. Trasom dugom devet kilometara ona će povezati turističko naselje Zlatibora i najviši vrh ove planine Tornik, uz jednu međustanicu na pola trase. Gondola će nositi 55 putničkih kabina sa po 10 mesta.
Kapacitet gondole je projektovan na 600 osoba na sat (uz mogućnost povećanja na 1.000), a putovanje bi trajalo oko 25 minuta (maksimalna brzina 6 m/s). Za gondolu su izgrađene tri stanice: 1. Zlatibor – naselje “Vilidž“ – početna stanica 2. Ribnica – neposredno pre Ribničkog jezera – međustanica 3.Tornik – vrh– krajnja stanica.
POMA svetski lider u prevozu žičarama
Međunarodnim tenderom je renomiranoj francuskoj firmi “Pomagalski“ (POMA) kao najpovoljnijem ponuđaču poverena nabavka opreme za izgradnju najvrednijeg projekta opštine Čajetina. Sa proizvođačima opreme potpisan je ugovor u Parizu (2013. godine). Pored nabavke opreme, garancija , isporuke, firma POMA ostaje u obavezi da isprati celokupnu izgradnju u građevinskim , mašinskim i elektro radovima, kako bi na kraju pustila u funkciju kompletnu instalaciju.
Ova francuska kompanija već je 80 godina svetski lider u prevozu robe i ljudi žičarama, a u njenim podružnicama na pet kontinenata zaposleno je oko 900 inženjera i montera. Za osam decenija POMA je izgradila više od 8.000 instalacija u oko 80 zemalja. Nedavno je u Santo Domingu pušten u rad prvi gradski gondolski lift na Karibima, čime je POMA potvrdila lidersku poziciju u gradskom saobraćaju u Latinskoj Americi. Potpisan je i ugovor za izgradnju žičare u Japanu, a inženjeri koji rade na Zlatiboru prethodno su završili posao u Rusiji.
Ove godine POMA je na Evropskoj izložbi mobilnosti u Parizu predstavila važnost prevoza putem sajli, kao rešenje za urbanu mobilnost i javni transport koji je u skladu sa ekološkim standardima, jer žičare ne zagađuju okolinu. Projektna dokumentacija zlatiborske gondole je u potpunosti prilagođena ovoj vrsti opreme, a sve u skladu sa specifikacijama proizvođača osnovne opreme za gondolu POMA iz Francuske.
Radovi povereni konzorcijumu četiri firme
Po raspisivanju tendera za izvođača radova, ugovor za izgradnju Žičare za prevoz putnika Zlatibor – Tornik (Gondola Zlatibor –Tornik) potpisao je kao izvođač konzorcijum MPP “Jedinstvo” Sevojno, “Elkoms” Beograd, “Amiga” Kraljevo i “Hidromontaža” Beograd. Nosilac konzorcijuma je preduzeće MPP “Jedinstvo” a. d. Sevojno. Reč je o firmama koje imaju značajno iskustvo u izradi sličnih i srodnih sistema u okviru drugih skijališta.
Gold gondola je projektovana kao jednoužna, viseća, razdvojiva žičara, sa kružnim (jednosmernim) tokom, sa zatvorenim kabinama za 10 osoba. Dužina žičare je 8,95 km u jednom pravcu, uz visinsku razliku između početne i krajnje stanice od 531m. Prečnik čeličnog užeta je 50 mm.
Gondola Zlatibor – Tornik predstavlja postrojenje sastavljeno od više komponenti konstruisanih, proizvedenih, montiranih i stavljenih u upotrebu sa ciljem bezbednog prevoza putnika. Postrojenje se sastoji od infrastrukture žičare, podsistema žičare i bezbedonosnih komponenti.
Izgradnja gondole u pet faza
Lokacijskim uslovima definisana je izgradnja gondole kroz pet faza :
• I faza – početna stanica
• II faza – 19 nosećih stubova do međustanice kod Ribničkog jezera
• III faza – međustanica
• IV faza – 17 nosećih stubova do vrha Tornika
• V faza – završna stanica
Prva faza izgradnje
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je u julu 2017. godine građevinsku dozvolu opštini Čajetina za prvu fazu izgradnje žičare, na završnoj stanici na vrhu Tornika, čime su se stekli uslovi za zvaničan početak radova.
Odmah po dobijanju potrebnih saglasnosti za otpočinjanje radova, započeto je geodetsko obeležavanje i provera stanja na terenu, izrada pristupnih puteva za lokacije za koje je to neophodno, kao i radovi na postavljanju glavnog napojnog voda za snabdevanje električnom energijom.
Priključivanje Gold gondole Zlatibor na distributivni sistem električne energije započelo je na trafo-stanici na Zlatiboru, nakon što je opština Čajetina izdala neophodne dozvole.
Desetokilovoltni elektroenergetski kabl položen je u dužini od 11.850 metara od trafo-stanice na Zlatiboru do međustanice na kojoj je smešten glavni napojni centar za zlatiborsku panoramsku gondolu. Novi kablovod finansira opština Čajetina, a radove izvode beogradske firme “Hidromontaža“ i “Elkoms“, po svim standardima Elektroprivrede Srbije.
Druga faza izgradnje
Odnosi se na izgradnju početne stanice u centru Zlatibora. Dozvola za ovu fazu dobijena je u februaru 2018. Objekat stanice izgrađen je i opremljen u potpunosti. Pred puštanje u rad neophodno je izvršiti uređenje prilaza i prostora za prihvat putnika. Na lokaciji početne stanice biće izgrađena upravna zgrada preduzeća sa svim pratećim sadržajima neophodnim za ugodan boravak naših putnika.
Treća faza izgradnje
Izgradnjom 19 stubova od početne stanice u središtu turističkog centra do međustanice na Ribničkom jezeru realizuje se treća građevinska dozvola na kapitalnom projektu opštine Čajetina, ukupno vrednom 13 miliona evra.
Vrednost radova na ovoj fazi izgradnje najduže panoramske gondole na svetu, duge devet kilometara, je oko 45 miliona dinara. Žičara za prevoz putnika Zlatibor-Tornik u svom sastavu ima 36 nosećih stubova. Na deonici između polazne stanice (Zlatibor) do međustanice (jezero Ribnica) podignuto je 19 stubova, a od međustanice (jezero Ribnica) do povratne stanice (Tornik) još 17.
Raspon između stubova i njihova visina varijaju u zavisnosti od geometrije trase. Većina rastojanja između njih nalazi se u intervalu od 160 do 450 metara. Maksimalno međustubno rastojanje iznosi 544 metra. Visina pojedinačnih stubova se kreće od 6,45 m do 30 m. Reč je o montaži opreme velikih gabarita i težina, na velikom broju lokacija.
Vrlo je značajno učešće rada na velikim visinama. Korišćenjem specifične opreme i mehanizacije, kao i obučenih radnika koji već imaju iskustva na izvođenju sličnih pozicija, uticaj ovih rizika sveden je na minimum. U svakom slučaju, pridržavanje mera zaštite i bezbednosti na radu je vrlo značajan segment realizacije ovog posla i na tome se posebno insistiralo.
Četvrta faza izgradnje
Opština Čajetina dobila je od Ministarstva građevinarstva četvrtu dozvolu u aprilu 2019. godine. Ova faza podrazumeva izgradnju 17 stubova od međustanice do vrha Tornika.
Po obezbeđenju mogućnosti prilaska pojedinim lokacijama zbog šumskog rastinja u pojasu žičare započeti su radovi na iskopu i izradi temelja stubova, sa ugradnjom ankera za postavljanje stubova prilikom betoniranja. Paralelno sa ovim radovima vršilo se ukrupnjavanje pojedinih delova isporučene opreme pre isporuke na samu lokaciju ugradnje, kako bi se vreme montaže na licu mesta svelo na minimum.
Pomenuti deo trase bio je najzahtevniji za montažu opreme i stubova, sa čim su se naši iskusni izvođači kvalitetno izborili i realizovali čitav posao bez problema.
Peta faza izgradnje
Juna meseca 2019. godine opština Čajetina dobila je i petu, poslednju građevinsku dozvolu od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastruktru za izgradnju „Gold gondole“ na Zlatiboru, koja se odnosi na izvođenje radova na međustanici pored Ribničkog jezera. Oni uključuju izgradnju garaže za smeštaj kabina, prostor za pristup gondoli, pristupne rampe i natkriveni plato. Predračunska vrednost ovih radova procenjena je na 250 miliona dinara.
Zlatibor postaje centar elitnog turizma
Na trasi dugoj devet kilometara zlatiborska Gold gondola prelazi preko Ribničkog jezera gde je izgrađena međustanica, što umnogome olakšava posetu jezeru, naročito ribolovcima i turistima u letnjem periodu. Prilikom vožnje gondolom uživaće se u pogledu na Ribničko jezero, u njegovoj prirodnoj lepoti i okruženju.
U skladu sa razvojnim planovima opštine Čajetina predviđeno je da se ovaj planinski biser iskoristi u turističke svrhe, nakon završetka sistema za vodosnadbevanje “Sušičko vrelo“. Radovi na novom vodosistemu su započeti i očekuje se da će u narednoj godini biti realizovani.
Izgradnjom ovog kompleksa Zlatibor će postati centar elitnog turizma u Srbiji i na turističkim mapama sveta stajaće rame uz rame sa drugim evropskim i svetskim turističkim centrima. Osnovni ekonomski cilj je modernizacija i tehnološko unapređenje postojeće turističke ponude Zlatibora, bolje iskorišćenje potencijala planine sa ciljem rasta poslovne konkurentnosti, povećanja broja posetilaca, obima turističkih usluga i otvaranja novih radnih mesta na duži period.
Pozitivni društveno-ekonomski efekti ispoljiće se u domenu angažovanja hotelskog i privatnog sektora u pružanju usluga smeštaja i boravka na Zlatiboru, kao i u daljem infrastrukturnom opremanju okolnih naselja i podsticanju razvoja.
Danas Zlatibor ima ugled jednog od najvećih centara koji brojem turista i njihovih noćenja (preko 300.000 posetilaca i 1.300.000 noćenja) dostiže i prestiže mnoga planinska, banjska i primorska turistička mesta. To je konkurentna destinacija na međunarodnom turističkom tržištu, sa razvijenom infrastrukturom, odličnim smeštajnim kapacitetima, kvalitetnim kadrovima i iznad svega, prirodnim lepotama koje nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. A sadržaji se stalno obogaćuju, zbog čega je Zlatibor postao idealan izbor za bilo koje godišnje doba.
Prevoz za skijanje, panoramsko razgledanje…
Žičara sa gondolom uklopiće se u turističku ponudu Zlatibora tokom cele godine, jer je planirano da prevozi grupe turista po više osnova:
– turiste skijaše tokom zimskog perioda (korisnici ski-pasa);
– turiste koji će dolaziti s ciljem panoramskog razgledanja Zlatibora tokom cele godine;
– turiste koji su zainteresovani za posetu Ribničkom jezeru u letnjim mesecima;
– turiste izletnike iz okolnih gradova;
– građane koje imaju vikendice i apartmane na Zlatiboru;
– organizovane grupe turista i đačke ekskurzije;
– lokalno stanovništvo kao korisnike redovnog prevoza;
Studiju opravdanosti izgradnje žičare “Gold gondola Zlatibor“, koju je izradilo Preduzeće za projektovanje, inženjering i konsalting „Elkoms“ d.o.o., pozitivno je ocenila i usvojila državna revizija, nadležni organi i institucije.
Izuzetan značaj gondole za celu regiju
Projekat Gold gondola Zlatibor je najznačajniji projekat u oblasti turizma u Zapadnoj Srbiji, a verovatno i u celoj državi. Imajući u vidu da opština Čajetina učestvuje sa više od 50 procenata u turističkom prometu regije Zapadna Srbija, izgradnja gondole ima izuzetan značaj za ceo naš kraj. Turisti koji dolaze na Zlatibor posećuju i ostale destinacije u regiji. Mi imamo u ponudi veliki broj raznovrsnih izleta kojima je obuhvaćena cela turistička regija Zapadna Srbija, pa povećanje broja turista na Zlatiboru ima za posledicu i razvoj turizma u okolnim opštinama.
Na trasi gondole biće izgrađeni smeštajni i ugostiteljski kapaciteti koji će doprineti povećanju turističkog prometa.
Jasno je da bez investicija u infrastukturu nema ni razvoja turizma. Zlatibor kao zrela turistička destinacija treba da bude lider kada su u pitanju investicije u infrastrukturu i turističku infrastrukuru, a pravi primer za to je izgradnja gondole, kao i mnoge druge investicije koje su doprinele da Zlatibor bude to što je danas – najposećenija planina u Srbiji.
Uporan rad na duži rok daje rezultat
Uporedo sa završnicom gradnje Gold gondole razmišlja se i o marketingu, o načinima kako da najduža panoramska gondola na svetu bude prikazana u punom sjaju. Tu je i niz novih poslova i aktivnosti koje će se obavljati uz prevoz putnika. Analizira se tržište, osmišljavaju ponude za goste, za hotele, agencije… U planu je i uređenje okoline. Završeno je idejno rešenje za glavnu zgradu uz početnu stanicu gondole, gde će biti sedište preduzeća i svi sadržaji poput biletarnice, garaža, prostora za ski-opremu. Biće to najlepše ogledalo Zlatibora.
Planirano je da električna energija bude energent koji će biti korišćen za rad gondole, ali razmatra se i mogućnost korišćenja obnovljivih izvora energije, jer je ovakav vid prevoza sam po sebi ekološki, i najbolje je da takav bude u potpunosti. Rade se studije iskorišćenja sunčeve energije i energije vetra. U narednih 10 godina investicija će sebe isplatiti, a cilj je da taj novac indirektno podigne ceo naš kraj, kroz nova ulaganja u svim segmentima. Korist će biti vidljiva u lokalnom, ali i u republičkom budžetu.
Pored značajnih ulaganja od strane javnog i privatnog sektora u infrastrukturu, turističku infrastrukturu i suprastrukturu kakva nije imala nijedna druga destinacija u Srbiji, Zlatibor je postao brend i zahvaljujući odličnoj promociji koja se duži niz godina realizuje na najvišem nivou može poslužiti kao primer kako uporan i vredan rad na duži rok mora dati rezultat.
S gondolom više skijaša na Torniku
Ova gondola je moderna, poput onih u razvijenim evropskim državama. Njenom izgradnjom svakako će doći do višestrukog povećanja broja posetilaca ovom skijaškom centru, prepunom sadržaja i zanimljivosti, kako tokom zimskih tako i letnjih meseci. “Skijališta Srbije“ proširila su kapacitet postojećih staza na Torniku sa sadašnjih osam kilometara uređenih staza i tri žičare u pogonu za još 3-4 kilometra novih, dnevni kapacitet skijališta je udvostručen.
Sa 300.000 gostiju i preko milion noćenja godišnje Zlatibor je u minuloj deceniji postao najposećenije srpsko turističko odredište, a uspehu su najviše doprineli obnova Ski-centra „Tornik“ i podizanje velelepnih hotela. Posle izgradnje najduže i najmodernije panoramske gondole na Starom kontinentu, vredne 13 miliona evra, Zlatibor će biti još interesantnija turistička destinacija, ne samo za domaće, već i inostrane goste.
Gold gondola Zlatibor, za koju su već doznali turisti iz gotovo celog sveta, predstavila se na raznim sajmovima, seminarima i forumima. Svojim promotivnim aktivnostima već je uspela da obraduje prve dobitnike nagrada i podstakne pratioce da daju svoj lični doprinos ovom projektu od nacionalnog značaja. Može se sa ponosom reći da je projekat zaživeo i dobio podršku sa svih strana. On će unaprediti turizam i postaviti ga na viši nivo, kada će se Zlatibor upisati u jednu od najatraktivnijih destinacija.
Studija o proceni uticaja gondole na životnu sredinu
Jula 2017. godine u prostorijama opštine Čajetina završen je javni uvid Studije o proceni uticaja projekta izgradnje gondole žičare na životnu sredinu. Studiju za gondolu Zlatibor-Tornik uradilo je i prezentovalo Preduzeće za inženjering i konsalting „Aurora Grin“ pred predstavnicima državnih organa i organizacija, Ministarstva za zaštitu životne sredine i drugih zainteresovanih strana.
Ovim dokumentom ustanovljeno je da nisu primećeni tehnički ili tehnološki nedostaci stručnih znanja značajnih za budući nesmetan i siguran rad žičare sa gondolom. U izradi urbanističke i tehničke dokumentacije, kao i ove studije, primenjeni su svi relevantni standardi , tehnički i drugi propisi, na šta predstavnici Ministarstva zaštite životne sredine nisu imali nikakve primedbe, osim pohvale za sveobuhvatnu i detaljnu izradu studije. Profesionalnom i iscrpnom prezentacijom Studije o proceni uticaja na životnu sredinu Preduzeće za inženjering i konsalting „Aurora Grin“ dokazalo je da ne samo da ne postoje štetni uticaji izgradnje gondole, već će sama instalacija imati pozitivan uticaj na životnu sredinu usled smanjenja broja vozila koja se kreću ka Torniku.