Iako je panoramska žičara – gondola već trebalo da prevozi putnike od centra Zlatibora do vrha „Tornika“, trasom dugom skoro devet kilometara, to se nije dogodilo, zbog zamršenih birokratskih procedura i nerešenih imovinskih odnosa sa državom.
Ipak, kako objašnjava Bojana Božanić, direktorka čajetinskog JP „Gold gondola Zlatibor“, građevinski radovi trebalo bi da budu završeni do kraja ove godine, a prvi putnici voziće se gondolom dogodine.
„Kao što je to u Srbiji uobičajeno, izgradnju koče administrativni i birokratski problemi, nerešeni imovinski odnosi sa državom i neažurne zemljišne knjige. Mislili smo da će sve to ići mnogo lakše i brže, jer najveći deo trase buduće gondole ide preko zemljišta čiji je vlasnik država, a koje koristi privatizovani PK „Zlatibor“. I pored zakonske obaveze, status zemljišta na Zlatiboru nije rešen. Praktično se ne zna kome ono pripada, bez obzira na to što je Vlada Srbije, pre nekoliko godina, proglasila javni interes nad njim i što nam je rešenjem Ministarstva finansija omogućeno da uđemo u posed. U toku su sporovi između države i tog kombinata, sa kojima Opština Čajetina nema nikakve veze i zbog toga sve to tako dugo traje“, navodi direktorka.
Imovinski odnosi su, kako kaže, ranije rešeni sa vlasnicima privatnog zemljišta, ali ostaje da država reši problem statusa šest ili sedam parcela koje još uvek nisu upisane u katastar nepokretnosti, zbog zamršenih i dugih administrativnih procedura. „I pored mnoštva ranijih problema, uspostavili smo dobru saradnju sa Ministarstvom građevinarstva. Iako navedeni problemi ne zavise od Ministarstva, ono ipak može da nam pomogne u komunikaciji sa drugim državnim institucijama i mi tu pomoć očekujemo, a naknadu ćemo platiti onom ko bude određen za vlasnika spornih parcela“, kaže Božanićeva.
Ona dodaje da je podnet zahtev Ministarstvu za četvrtu fazu gradnje, odnosno za postavljanje stubova od početne stanice na Obudojevici do međustanice kod „Ribničkog jezera“ i kaže da bi ti radovi trebalo da počnu ovoga leta. Objasnivši da je završena početna i poslednja stanica i da je, između ostalog, postavljen dalekovod od skoro 12 kilometara do međustanice, ona je za narednu godinu najavila gradnju upravne zgrade na početnoj stanici na Obudojevici. Osim toga, u saradnji sa JP „Skijališta Srbije“, u pripremi je izmeštanje ski-lifta sidro na skijalištu „Bandera“ na vrhu „Tornika“, na stazi „Zmajevac“, čime će se sprečiti ukrštanje instalacija buduće gondole i tog ski-lifta.
Opština Čajetina, koja sama sa 13 miliona evra finansira gradnu gondole koja će spojiti centar Zlatibora i vrh „Tornika“ i imaće međustanicu kod „Ribničkog jezera“, kako kaže, „odlučila se za taj projekat, jer su za dugoročni turistički razvoj Zlatibora potrebni novi i atraktivni sadržaji, kojih nema u Srbiji, a ni u ovom delu Balkana“.
„Očekujemo da će gondola privući veliki broj gostiju. Obišli smo slična postrojenja u Evropi i uverili se u to da ona privlače ogroman broj turista. Indirektna korist od gondole je mnogo veća, jer se investitori interesuju za ulaganja u nove sadržaje u blizini njene trase. Oblast oko „Ribničkog jezera“ će takođe biti uređena za sportski i rekreativni turizam, a dodatni i novi sadržaji od kojih se očekuju prihodi biće ponuđeni i na početoj i na poslednjoj stanici“, ocenjuje sagovornica „Danasa“.
Inače, Opština Čajetina je kupila kompletnu opremu za gondolu za 10 miliona evra od francuske kompanije „Pomagalski“, čiji stručnjaci nadgledaju gradnju, a radove, koji će koštati oko tri miliona evra, obavlja konzorcijum koji je odabran na tenderu i čine ga „Jedinstvo“ iz Užica, „Amiga“ iz Kraljeva, „Hidromontaža“ i „Elkoms“ iz Beograda. „Nadamo se da će naredne godine gondola proraditi. Uzeli smo kredit na 10 godina sa grejs periodom od dve godine i mislili smo da je završimo kako bi za te dve godine ona ostvarivala prihod od koga bismo mogli da plaćamo rate u trećoj godini. I pored toga što otplaćujemo rate brže nego što je planirano, dosad smo mogli da ostvarimo dragocen prihod i da ga racionalno iskoristimo“, poručila je Bojana Božanić.
Tekst preuzet sa: https://www.danas.rs/ekonomija/bojana-bozovic-gradnju-gondole-koce-administrativne-procedure/