Za „Gold gondolu Zlatibor’’ godina za nama je bila veoma uspešna. Projekat se nalazi u završnoj fazi izgradnje i direktorka Bojana Božanić očekuje da će 2020. godine na proleće gondola početi sa radom.
Ideja opštine Čajetina o izgradnji gondole imala je za cilj razvoj i unapređenje sadržaja koji će privući još veći broj posetilaca i osim održivog poslovanja stvoriti ambijent u kojem će se ova investicija indirektno isplatiti. Tokom 2019. radovi su dovedeni do završne faze.
– Ova 2019. bila je najbolja godina od početka relizacije projekta, naravno očekujemo da će svaka sledeća biti još bolja. Uspeh u proteklom periodu podrazumeva, pre svega, intenziviranje aktivnosti na radovima i, ono što je najvažnije kao preduslov za sve to, dobijanje i poslednje dozvole za završetak radova na gondoli. Objekat međustanice, gde se i sada odvijaju najznačajniji radovi, kompletno se završava. Od radova na terenu privodi se kraju konstrukcija objekta, montaža opreme u mašinskom i elektro delu (motor,reduktor, trafo-stanica, elektroormari, povezivanje opreme kablovima uz nadzor Francuza…), kao i postavljanje nadstrešnica i garaža za kabine. Vreme nas je poslužilo i do kraja ove godine građevinski radovi biće kompletirani. U svakom slučaju, 2019. je godina okončanja glavnih aktivnosti na realizaciji projekta, kako dokumentacije tako i radova na terenu. Pred nama je novi budžetski period i već smo ove jeseni pripremili planove za 2020.godinu i predlog načina rada gondole kada je pustimo u rad – kaže Bojana Božanić i dodaje:
– Mi već vidimo ovu investiciju završenom, jer tu je na korak od početka rada, ali moramo svakako da planiramo različite aktivnosti u danima koji dolaze, poput obuka, priprema tehničkih lica za rad, pripreme pravnih osnova za rad i bezbednost putnika i zaposlenih. Ali i da planiramo razvoj dodatnih sadržaja, rad na promociji, reklami, na drugim pratećim aktivnostima, na planiranju uređenja prostora oko stanica, na trasi i slično.
Da podsetimo, svih 36 stubova na trasi su postavljeni i podignuta je sajla od međustanice do vrha Tornika, uz tehničku asistenciju stručnih lica iz „Pome’’. Predstoji postavljanje 55 kabina.
– Najzahtevnije, na početku ove građevinske sezone, bilo je podizanje stubova na padinama Tornika. Strm i teže pristupačan teren za velike mašine bio je izazov za izvođače. I pored predloga za postavljanje stubova iz vazduha (koji nije realizovan zbog nedostupnosti helikoptera u periodu kada nam je bio neophodan), posao je završen uspešno probijanjem novih staza za prilaz stubnim mestima, angažovanjem dizalica i značajnim naporom i umećem izvođača radova „Jedinstva’’ i „Amige’’.
Bojana dodaje da će 2019. pamtiti i kao godinu kada je odrađen veliki posao na razvlačenju i podizanju prvog dela sajle. Ovakva aktivnost u tom obimu nije se mogla videti kod nas, pa je bilo zanimljivo ispratiti sve što se na terenu odvija. Firma „Amiga’’, zadužena u konzorcijumu izvođača za mašinske radove, dobro se pripremila da, uz stručnu pomoć Francuza prilikom uplitanja sajle sprovede ove aktivnosti na drugom delu trase, do izlazne stanice. To je sajla preseka 50 mm koja nosi kabine i jedan njen deo ide i preko Ribničkog jezera, tako da je zaista bio izazov sve to sprovesti.
Direktorka je zadovoljna kako su se radovi odvijali i ističe da je konzorcijum dao veliki doprinos da se dinamika radova ispoštuje: – Očekujem da će za montiranje glavne sajle na prvom delu trase biti potrebno manje vremena, zbog lakšeg pristupa stubovima, ali i zbog iskustva koje je stečeno u saradnji sa Francuzima na ovom poslu. Predstoji nam svakako još jedan izazov, postavljanje kabina na trasu, finalno podešavanje kompletne instalacije, puštanje u probni rad. Nakon završetka radova, u skladu sa procedurama „Pome’’, potrebno je do dva meseca za konačno puštanje u rad sa putnicima.
Bojana Božanić očekuje da će se sa radom i prvim zvaničnim vožnjama, koje će u jednom pravcu trajati trajati oko 20 minuta, početi na proleće. A u planu je da se sam projekat konstantno razvija nadogradnjom i dodavanjem sadržaja:
– Vremenski period za puštanje u rad i to finalno podešavanje (provera atesta, testovi opterećenja i drugo) je od sedam do devet nedelja, tako da na proleće sa prvim lepim danima kreću vožnje. Nadam se da to može biti već u aprilu mesecu, da će gondola biti funkcionalna za rad sa putnicima.
Po njenim rečima, dugo je trajala izgradnja i zato je važno ispoštovati sve procedure i što zakon nalaže kako bi naša „Zlatna gondola’’ na pravi način počela da radi: – I kako bi nas dugo godina služila na zadovoljstvo posetilaca i stanovnika Čajetine i okoline – kaže Božanićeva, dodajući da više ne postoje nesuglasice sa republičkom vlašću. Trenutno se radi na pripremi dokumentacije za tehnički prijem objekta i upotrebnu dozvolu.
– Sam projekat ušao je u završnu fazu, kada više ništa ne može da ga zaustavi. Vidim ovaj projekat kao završen i već nas vidim kako se vozimo u kabinama iznad Zlatibora. Na sve nesuglasice koje su postojale u nekom prethodnom periodu stavljena je tačka, one više ne postoje. Radimo na pripremi za tehnički prijem objekta u skladu sa zakonom, a sve što se tiče dokumentacije je završeno i tu nema problema – napominje direktorka „Gold gondole Zlatibor’’.
U sklopu ekološke održivosti samog projekta, u dugoročnom planu je izgradnja postrojenja za električnu energiju iz obnovljivih izvora koje bi pokretalo gondolu. Planirani turistički kompleks na Ribničkom jezeru i ostali sadržaji na trasi gondole predviđaju se u skladu sa ekološkim principima, a očekuje se, prema Planu upravljanja otpadom, uklanjanje deponije Bregovi koja je u blizini. Iz preduzeća „Gold gondola Zlatibor’’ poručuju da će ova investicija, koja će prevoziti posetioce od urbanizovanog centra do vrha Tornika, u svakom segmentu odgovoriti potrebama savremenih turista iz celog sveta.