Očekuje se da će ova investicija preporoditi ceo Zlatiborski okrug i povećati broj turista, prema nekim procenama za ćak deset puta. Višestruko će biti povećana proizvodnja i potrošnja čuvenih zlatiborskih specijaliteta, a cena nekretnina na Zlatiboru i u Čajetini vrtoglavo raste.
Izgradnja najduže gondole na svetu, Zlatiborske Gold gondole odvija se po planu, i kako se očekuje, ona bi trebalo da bude završena do kraja godine. Na ruku idu i vremenski uslovi koji omogućavaju planiranu dinamiku građevinskih i drugih radova. Tako ćemo moći da se ponosimo time što će najduža gondola na svetu od sada biti u našoj zemlji i to na Zlatiboru, vodećoj turističkoj tački na zapadnom Balkanu. Iza sebe će za kilometar i po, ostaviti drugu najdužu gondolu u Kini.
Sam finiš radova počeo je sredinom oktobra kada je na glavnoj međustanici na Ribničkom jezeru postavljen anker glavnog reduktora što uz nastavak građevinskih radova na međustanici, garaži za kabine i izgradnji poslednja dva stuba na vrhu Tornik, treba da bude gotovo do sredine novembra. Sledi montiranje opreme i glavne sajle, kontrolni radovi na elektro mašinskom sistemu, a sve, kako ističu u konzorcijumu izvođača, treba da bude završeno do kraja godine. Gondola će punom parom raditi od proleća. Turistički grad na Ribničkom jezeru.
Ovaj po mnogo čemu jedinstveni projekat delo je naših neimara. Od početne stanice u naselju Zlatibor do krajnje na vrhu Tornik, koji se nalazi na nadmorskoj visini od 1.495 metara, sve su izgradile četiri naše firme članice Konzorcijuma na čijem čelu je Jedinstvo iz Sevojna. Tu su još, Elkoms i Hidromontaža iz Beograda i Amiga iz Kraljeva. Stručnu i savetodavnu ulogu obavili su francusku eksperi iz firme Poma koja je jedan od dva svetska lidera u ovoj oblasti.
Samo je deo opreme koja se kod nas ne proizvodi posredstvom Pome, nabavljen iz uvoza. Gold gondola je najmodernija vazdušna trasa u Evropi i po mnogo čemu je svetski rekorder. Duga je 8.950 metara, ima 36 stubova, 55 kabina, njen kapacitet je 600 putnika na sat, a od početne stanice na Zalatiboru do vrha Tornik stizaće se za 25 minuta. Svaka kabina ima deset sedišta i prostor za skije i prtljag turista i putnika namernika. Koristiće je, kako se očekuje, i lokalno stanovništvo za prevoz, a posetioci Zlatibora teško će odoleti da sa gondole ne razgledaju živopisne pejzaže i vidike koji dosežu do skoro pola Srbije i Durmitora u Crnoj Gori. Ona povezuje centar Zlatibora sa skijaškim
centrom Tornik preko Ribničkog jezera na kome se nalazi međustanica, i gde će biti njen budući centar. Naime, u planu je da se kod Ribničkog jezera napravi moderni kompleks „Zlatni grad“ sa turističkim sadržajima visoke kategorije, hotelima, SPA centrima, sportskim terenima. On bi trebalo da se prostire na čak 200 hektara.
Očekuje se da će gondola vrlo brzo povećati broj turista za najmanje tri puta, na oko milion godišnje, a kada se sagrade svi predviđeni objekti taj broj će biti znatno veći. Specifičnost ove planine je u tome što je ona centar i zimskog i letnjeg turizma, pa se očekuje aktivnost gondole,ne samo zimi nego i leti. Zlatibor će postati vodeći turistički centar na Zapadnom Balkanu.
Investiciju u gondolu vrednu 13 miliona evra obezbedila je opština Čajetina, kojoj će gondola doneti značajne prihode. Čajetina će biti mesto gde će mladi dolaziti i želeti da žive. Ona je već sada grad u kojem mladi vide svoju perspektivu u turizmu,ugostiteljstvu, proizvodnji poznatih zlatiborskih specijaliteta sira, kajmaka, pršute, rakije. Gold gondola je trenutno najveći investicioni projekat Zlatiborskog okruga i Zapadne Srbije, a po svemu se uklapa u najveće ekološke standarde i zdrav život.
GOLD GONDOLA U BROJKAMA
Dužina: 8.950 metara
Kapacitet: 600 putnika na sat
Vreme putovanja: 25 minuta
Broj kabina: 55
Broj stubova: 36
Članak objavljen u časopisu Investicije novembar 2019. godine.