20.06.2022.

Gondola u "Pričama sa dušom"

Uobičajena vreva i uzbuđeni turisti u redu na početnoj stanici, kojih nije bilo zbog radova na unapređenju sistema, ponovo su tu. Najduža gondola na svetu ovog tipa u sezoni 2022. dočekuje goste sa novih, dodatnih 18 kabina (sada ih ima ukupno 72) i osveženim uslugama, kako bi boravak na „zlatnoj planini“ bio još zanimljiviji stotinama hiljada turista.

Pre nego što je sagrađena Gold gondola, najduža gondola na svetu bila je Tianmen Shan cable car gondola (7,4 km) u Nacionalnom parku Zhangjiasie u Kini. Tamo je snimljen čuveni film „Avatar“, za koji je Oskar dobio reditelj Džejms Kameron.

Vožnja Gold gondolom do najvišeg vrha Zlatibora od 1.496 metara traje 25 minuta i za to vreme se vazdušnim putem od devet kilometara prolazi kroz nestvarne pejzaže ove čuvene planine.

Zanimljiva je i domaćinska simbolika povezana sa pravoslavnim praznicima.

Kamen temeljac postavljen je 19. avgusta 2015. godine, na praznik Preobraženja Gospodnjeg, kada ga je osveštao episkop Žički Justin, dok je gondola svečano puštena u rad na Mali Božić, 14. januara 2021. godine.

Međustanica je osveštana na Spasovdan, 10. juna 2021. godine.

Gondola sada ide maksimalnom brzinom od 6 metara u sekundi, a može da preveze 800 putnika u jednom satu.

„Karte se kupuju na početnoj stanici na Zlatiboru, ali se mogu i dobiti na poklon od hotela ili vile u kojima odsedate, ukoliko su ti smeštajni objekti sklopili ugovor sa Javnim preduzećem Gold gondola“, rekla je Bojana Božanić, direktorka JP Gold gondola Zlatibor.

Kabine nailaze na svakih minut do dva, tako da se ne čeka dugo, a svaka može da primi do 10 putnika. 


„Turisti koji žele privatnost i hoće da budu sami u kabini, što je idealno, na primer, za romantičnu vožnju za parove, mogu da odaberu privatnu kabinu koja košta 7.000 dinara za prevoz do vrha Tornika i natrag. U tom slučaju u kabinu može ući najviše 5 osoba, ali i kućni ljubimci (najčešće psi i mačke) u odgovarajućem transporteru“, dodala je Bojana. 

Regularna cena karte je 1.000 dinara po osobi, za decu od 6 do 12 godina je 550 dinara, a za mališane uzrasta do 6 godina vožnja gondolom je besplatna.

Prilikom pisanja reportaže za Priče sa dušom na vrhu smo se sreli sa radnicima iz Francuske i Srbije, koji su angažovani na unapređenju sistema gondole.

Kako naš portal ima i frankofonu publiku, ovo je bila divna prilika da popričamo sa Loranom Žakenom (Laurent Jacquin) mladim Francuzom koji je preko francuske grupacije Pomagalski, autora tehničke dokumentacije i proizvođača opreme, došao da radi na Gold gondoli.

On je stigao iz Abervila, grada u francuskoj regiji Savoie, koja je poznata po turističkom skijaškom centru, ali po čuvenom francuskom siru.

Prvi put je u Srbiji i kaže da je oduševljen gostoprimstvom i, kako je naglasio, divnim ljudima sa Zlatibora.

U Beograd je došao avionom, a onda direktno nastavio ka Zlatiboru. Priznaje da je za svega 24 sata odagnao sve predrasude sa kojima je došao u našu zemlju, a koje i dalje postoje u Francuskoj.

„Odgovara mi i klima, jer ovde radim na više od 1.000 metara nadmorske visine, dok je mesto iz kojeg dolazim na oko 500 metara. Zlatibor me podseća na planinske vence Jure i Vogeze u Francuskoj“, iskren je. 

„Danju dosta radimo, skoro do 19 sati smo na gondoli, pa uveče ne ostaje mnogo slobodnog vremena. Zbog toga vikend koristim da se odmorim, da odgovorim na mejlove, da se čujem sa porodicom, da se prošetam, ručam u restoranu“, rekao je Loran za Priče sa dušom.

„Uveče obavezno pojedem palačinke na Zlatiboru. To je postala moja mala tradicija“ (Loran) 


Radnike smo ostavili da rade na remontu gondole, a u nastavku obilaska vrha Tornika na kojem se nalazi krajnja stanica, prošetali smo se, nadisali svežeg vazduha i pronašli nekoliko skrivenih kutaka za fotografisanje.

Karta za gondolu važi ceo dan i praktično možete praviti pauze u međustanici i na vrhu, koliko god želite, ali do poslednjeg dnevnog polaska.

Na taj način vožnja gondolom se lako može pretvoriti u svojevrstan izlet na Zlatiboru, koji ne možete videti u centru grada. 

Međustanica se nalazi na pola puta, odnosno na polovini trase gondole, gde turisti prave predah, izlaze iz kabine, ostaju koliko žele i nakon toga čekaju narednu kabinu koja stiže za manje od dva minuta. 



Od atrakcija u međustanici, koja je u okviru Parka prirode (prostor u kojem preovlađuju prirodni ekosistemi i gde su promene svedene na minimum) izdvaja se Ribničko jezero, pored kojeg posetioci prave fotografije.

Tu nije dozvoljeno kupanje, pošto je reč o akumulacionom jezeru, koje se koristi za vodosnabdevanje stanovnika opštine Čajetina.

Nedaleko od stanice postavljen je mobilijar, odnosno drveni letnjikovac, gde se može sesti, pojesti sendvič i popiti piće, koje ste poneli sa sobom. U ovom delu Zlatibora nema kafića i restorana.

Nastavak putovanja sledi narednom kabinom u koju ulazite sa kartom koju ste kupili na početku.

U Gold gondoli napominju da je karte neophodno čuvati sve vreme, kako biste se do kraja izveli vožnju i vratili se na Zlatibor.

Na poslednjoj stanici, gde sam se sreo sa radnicima, nalaze se prelepi vidikovci, zelenilo na sve strane i zaista bajkoviti pejzaži.

Dovoljno je reći da je Tornik situiran na 1.496 metara nadmorske visine, pa možete zamisliti to prirodno okruženje.

Za turiste koji žele da istraže sam vrh tu su putokazi sa stazama za pešačenje, kao i brojna mesta na manje od 200 metara na kojima možete napraviti lepe slike za društvene mreže.

S jedne strane vas u daljini pozdravlja Crna Gora, s druge Bosna i Hercegovina, a sa treće planinski venci iz Srbije: Ovčar, Kablar, pa čak i Avala, kad je izuzetno vedro.



Za one koji žele da se odmore i popiju kafu na ovoj visini, u ponudi su dva privatna kafića, izgrađena u specifičnom stilu, karakterističnom za zimske centre.

Čak i ako se zapričate opijeni svežim vazduhom i prirodom, ljubazni radnici iz Gold gondole će vas obavestiti pre poslednjeg polaska za Zlatibor, kako biste se bezbedno spustili natrag u smeštaj.

"Priče sa dušom" autora Nenada Blagojevića - ceo tekst možete pročitati ovde.

Da li uvek želite da budete u toku?